Design and validation of a scale to assess user satisfaction with Primary Health Care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/shp2025395

Keywords:

Primary Health Care, Health Care Quality, Access, and Evaluation, Health Systems, Personal Satisfaction

Abstract

Introduction: Primary Health Care is key to user-centered care but faces challenges such as the lack of valid instruments to measure user satisfaction with the care received.
Objective: to evaluate the psychometric properties of a scale designed to assess user satisfaction with health care.
Methods: a methodological study for instrument validation was conducted in Pinar del Río in 2023, focusing on the validation of the SATUS-APS scale. Following its development, the instrument underwent expert validation and a pilot test, including exploratory and confirmatory factor analyses. Content and construct validity, as well as internal consistency, were analyzed.
Results: the SATUS-APS scale showed high item-level content validity (.85–.94) and internal consistency (α=.83). Exploratory factor analysis identified six factors explaining 58.4% of the variance, with appropriate statistical fit (RMSEA=.045, CFI=.976), requiring modifications. The final model included 18 items, showing acceptable fit (CMIN/DF= 2.87, CFI=.976, TLI=.940, SRMR=.0471, RMSEA=.0404, p<.001) and excellent overall reliability (α=.968).
Conclusions: the questionnaire demonstrated validity and reliability for measuring user satisfaction. Its structure was confirmed through factor analysis, and reliability coefficients were high across all dimensions. It is a useful tool for research and quality improvement in health services.

References

1. Gutiérrez Fernández R. La humanización de (en) la Atención Primaria. Rev Clin Med Fam [Internet]. 2017 Feb [citado 2023 Mayo 05]; 10(1): 29-38. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1699-695X2017000100005&lng=es

2. Organización Iberoamericana de Seguridad Social. Protocolo Iberoamericano de Formación en Cuidados [Internet]. Madrid: OISS; 2022 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://oiss.org/wp-content/uploads/2024/01/2022_Protocolo-Iberoamericano_V_completo-2.pdf

3. Organización Mundial de la Salud. Atención primaria de salud [Internet]. Ginebra: OMS; 2023 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/primary-health-care

4. Massip Pérez C, Ortiz Reyes RM, Llantá Abreu MDC, Peña Fortes M, Infante Ochoa I. La evaluación de la satisfacción en salud: un reto a la calidad. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2008 Dic [citado 2023 Mayo 05]; 34(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662008000400013&lng=es

5. Organización Panamericana de la Salud. La atención primaria de salud: más necesaria que nunca [Internet]. Washington, D.C.: OPS; 2020 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://www.paho.org/es/documentos/atencion-primaria-salud-necesaria

6. Rai A, Khatri RB, Assefa Y. Primary Health Care Systems and Their Contribution to Universal Health Coverage and Improved Health Status in Seven Countries: An Explanatory Mixed-Methods Review. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2024 [citado 2023 Mayo 05]; 21(12):1601. Published 2024 Nov 30. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph21121601

7. Vázquez-Cruz E, Hernández-Torres M, Sánchez-Moreno T, Rodríguez-López M, Gómez-García D. Satisfacción del paciente en el primer nivel de atención médica. Rev Salud Pública (Bogotá) [Internet]. 2018 [citado 2023 Mayo 05]; 20(2):254-7. Disponible en: https://doi.org/10.15446/rsap.V20n2.61652

8. Chang de la Rosa M, Alemán Lage MDC, Cañizares Pérez M, Ibarra AM. Satisfacción de los pacientes con la atención médica. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 1999 Oct [citado 2023 Mayo 05]; 15(5): 541-547. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21251999000500009&lng=es

9. Grandón K, González Pinilla G, Guerra Díaz X, Gutiérrez Fuenzalida F, Santibáñez Muñoz L. Factores mal evaluados en encuestas de satisfacción aplicadas a usuarios de atención primaria en Latinoamérica. Enfermería Actual de Costa Rica [Internet]. 2017 [citado 2023 Mayo 05]; (33):99-110. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6051420

10. González Fiallo S, Mena Rodríguez I, Castro Batista P, Paz Peña R. Satisfacción de pacientes con atención recibida en áreas de salud. Rev Cubana Med [Internet]. 2021 Dic [citado 2023 Mayo 05]; 60(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232021000400010&lng=es

11. Eirin Rey EJ, Pereira Valdes-Prieto Y, Fuentes Miranda L, Castellanos Oñate C, Rodríguez González H. Satisfacción de usuarios de consultorios urbanos del Policlínico Norte, municipio Placetas, Villa Clara. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2022 Sep [citado 2023 Mayo 05]; 38(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252022000300011&lng=es

12. Parreño Urquizo AF, Ocaña Coello SP, Bonilla Caicedo MC. Evaluation of the Satisfaction with the Healthcare Services Provided in First-Level Units. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2022 Jun [citado 2023 Mayo 05]; 38(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252022000200010&lng=es

13. Guaita Pintado TP, Tapia Pinguil Álvaro P, Cordero Alvarado RL, Mercado González AF. Importancia de la Gestión de Calidad en el Servicio de Salud del Ecuador: Revisión Sistemática. LATAM [Internet]. 19 de enero de 2023 [citado 2023 Mayo 05]; 4(1):366-77. Disponible en: https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/250

14. Roldan Cabrera JL, Martínez Zapata KM, Sotomayor Preciado AM. Satisfacción del Usuario como Indicador de Calidad en la Atención Primaria en Salud. Ciencia Latina [Internet]. 29 de julio de 2024 [citado 2023 Mayo 05]; 8(3):10734-51. Disponible en: https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/12235

15. Moscoso MG, Villarreal-Zegarra D, Castillo R, Bellido-Boza L, Mezones-Holguin E. Validity and reliability of the satisfaction scale for outpatient care users in Peru. Rev Peru Med Exp Salud Publica [Internet]. 2019 Jun. 28 [citado 2023 Mayo 05]; 36(2):167-77. Available from: https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/4621

16. Garcés M. Elaboración y validación de instrumento de satisfacción usuaria para profesionales de atención primaria de salud que usan el registro clínico electrónico SISMAULE [Internet]. Santiago, Chile: Universidad de Chile - Facultad de Medicina Escuela de Salud Pública; 2021 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/183879

17. Vega-Dienstmaier JM, Arévalo-Flores JM, Tomateo-Torvisco JD, Cabello E. Validación de un instrumento para evaluar la satisfacción de los usuarios atendidos en el consultorio externo de psiquiatría de un hospital público (Lima, Perú). Rev Neuropsiquiatr [Internet]. 29 de diciembre de 2014 [citado 2023 Mayo 05]; 77(4):271. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RNP/article/view/2196

18. León EM. Validación de los instrumentos para la medición de la satisfacción del usuario por la calidad de atención. Más Vita. Rev. Cienc. Salud [Internet]. 3 de marzo de 2022 [citado 2023 Mayo 05]; 2(2 Extraord):17-26. Disponible en: https://acvenisproh.com/revistas/index.php/masvita/article/view/128

19. Sánchez Barrón LA. Satisfacción de los usuarios de consulta externa en una institución de seguridad social en Guadalupe, Nuevo León [Tesis]. México: Universidad Autónoma de Nuevo León; 2012 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: http://eprints.uanl.mx/3332/1/1080256485.pdf

20. Smith J, Doe A. La importancia de la validez y confiabilidad en los instrumentos de evaluación psicométrica [Internet]. Psico-Smart. 2018 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://psico-smart.com/articulos/articulo-la-importancia-de-la-validez-y-confiabilidad-en-los-instrumentos-de-evaluacion-psicometrica-2618

21. Terwee CB, Bot SD, de Boer MR, et al. Quality criteria were proposed for measurement properties of health status questionnaires. J Clin Epidemiol [Internet]. 2007 [citado 2023 Mayo 05]; 60(1):34-42. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2006.03.012

22. da Silva FC, Gonçalves E, Arancibia BA, Bento G, Castro TL, Hernandez SS, et al. Estimadores de consistencia interna en las investigaciones en salud: el uso del coeficiente alfa. Rev Peru Med Exp Salud Publica [Internet]. 2015 [citado 2023 Mayo 05]; 32(1):129-38. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2015.v32n1/129-138/es

23. Castelo Rivas WP, Castelo Rivas AF, Rodríguez Díaz JL. Satisfacción de pacientes con atención médica en emergencias. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2016 Sep [citado 2023 Mayo 05]; 32(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192016000300007&lng=es

24. Rattray J, Jones MC. Essential elements of questionnaire design and development. J Clin Nurs [Internet]. 2007 [citado 2023 Mayo 05]; 16(2):234-243. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2006.01573.x

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

1.
Linares Cánovas LP, Linares Cánovas LB, Malagón Silva B, Gallardo Hernández B, Linares Montano A, Pérez Martín MM. Design and validation of a scale to assess user satisfaction with Primary Health Care. South Health and Policy [Internet]. 2025 May 19 [cited 2025 Aug. 19];4:395. Available from: https://shp.ageditor.ar/index.php/shp/article/view/395