Design and validation of a scale to assess user satisfaction with Primary Health Care
DOI:
https://doi.org/10.56294/shp2025395Keywords:
Primary Health Care, Health Care Quality, Access, and Evaluation, Health Systems, Personal SatisfactionAbstract
Introduction: Primary Health Care is key to user-centered care but faces challenges such as the lack of valid instruments to measure user satisfaction with the care received.
Objective: to evaluate the psychometric properties of a scale designed to assess user satisfaction with health care.
Methods: a methodological study for instrument validation was conducted in Pinar del Río in 2023, focusing on the validation of the SATUS-APS scale. Following its development, the instrument underwent expert validation and a pilot test, including exploratory and confirmatory factor analyses. Content and construct validity, as well as internal consistency, were analyzed.
Results: the SATUS-APS scale showed high item-level content validity (.85–.94) and internal consistency (α=.83). Exploratory factor analysis identified six factors explaining 58.4% of the variance, with appropriate statistical fit (RMSEA=.045, CFI=.976), requiring modifications. The final model included 18 items, showing acceptable fit (CMIN/DF= 2.87, CFI=.976, TLI=.940, SRMR=.0471, RMSEA=.0404, p<.001) and excellent overall reliability (α=.968).
Conclusions: the questionnaire demonstrated validity and reliability for measuring user satisfaction. Its structure was confirmed through factor analysis, and reliability coefficients were high across all dimensions. It is a useful tool for research and quality improvement in health services.
References
1. Gutiérrez Fernández R. La humanización de (en) la Atención Primaria. Rev Clin Med Fam [Internet]. 2017 Feb [citado 2023 Mayo 05]; 10(1): 29-38. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1699-695X2017000100005&lng=es
2. Organización Iberoamericana de Seguridad Social. Protocolo Iberoamericano de Formación en Cuidados [Internet]. Madrid: OISS; 2022 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://oiss.org/wp-content/uploads/2024/01/2022_Protocolo-Iberoamericano_V_completo-2.pdf
3. Organización Mundial de la Salud. Atención primaria de salud [Internet]. Ginebra: OMS; 2023 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/primary-health-care
4. Massip Pérez C, Ortiz Reyes RM, Llantá Abreu MDC, Peña Fortes M, Infante Ochoa I. La evaluación de la satisfacción en salud: un reto a la calidad. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2008 Dic [citado 2023 Mayo 05]; 34(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662008000400013&lng=es
5. Organización Panamericana de la Salud. La atención primaria de salud: más necesaria que nunca [Internet]. Washington, D.C.: OPS; 2020 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://www.paho.org/es/documentos/atencion-primaria-salud-necesaria
6. Rai A, Khatri RB, Assefa Y. Primary Health Care Systems and Their Contribution to Universal Health Coverage and Improved Health Status in Seven Countries: An Explanatory Mixed-Methods Review. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2024 [citado 2023 Mayo 05]; 21(12):1601. Published 2024 Nov 30. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph21121601
7. Vázquez-Cruz E, Hernández-Torres M, Sánchez-Moreno T, Rodríguez-López M, Gómez-García D. Satisfacción del paciente en el primer nivel de atención médica. Rev Salud Pública (Bogotá) [Internet]. 2018 [citado 2023 Mayo 05]; 20(2):254-7. Disponible en: https://doi.org/10.15446/rsap.V20n2.61652
8. Chang de la Rosa M, Alemán Lage MDC, Cañizares Pérez M, Ibarra AM. Satisfacción de los pacientes con la atención médica. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 1999 Oct [citado 2023 Mayo 05]; 15(5): 541-547. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21251999000500009&lng=es
9. Grandón K, González Pinilla G, Guerra Díaz X, Gutiérrez Fuenzalida F, Santibáñez Muñoz L. Factores mal evaluados en encuestas de satisfacción aplicadas a usuarios de atención primaria en Latinoamérica. Enfermería Actual de Costa Rica [Internet]. 2017 [citado 2023 Mayo 05]; (33):99-110. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6051420
10. González Fiallo S, Mena Rodríguez I, Castro Batista P, Paz Peña R. Satisfacción de pacientes con atención recibida en áreas de salud. Rev Cubana Med [Internet]. 2021 Dic [citado 2023 Mayo 05]; 60(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232021000400010&lng=es
11. Eirin Rey EJ, Pereira Valdes-Prieto Y, Fuentes Miranda L, Castellanos Oñate C, Rodríguez González H. Satisfacción de usuarios de consultorios urbanos del Policlínico Norte, municipio Placetas, Villa Clara. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2022 Sep [citado 2023 Mayo 05]; 38(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252022000300011&lng=es
12. Parreño Urquizo AF, Ocaña Coello SP, Bonilla Caicedo MC. Evaluation of the Satisfaction with the Healthcare Services Provided in First-Level Units. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2022 Jun [citado 2023 Mayo 05]; 38(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252022000200010&lng=es
13. Guaita Pintado TP, Tapia Pinguil Álvaro P, Cordero Alvarado RL, Mercado González AF. Importancia de la Gestión de Calidad en el Servicio de Salud del Ecuador: Revisión Sistemática. LATAM [Internet]. 19 de enero de 2023 [citado 2023 Mayo 05]; 4(1):366-77. Disponible en: https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/250
14. Roldan Cabrera JL, Martínez Zapata KM, Sotomayor Preciado AM. Satisfacción del Usuario como Indicador de Calidad en la Atención Primaria en Salud. Ciencia Latina [Internet]. 29 de julio de 2024 [citado 2023 Mayo 05]; 8(3):10734-51. Disponible en: https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/12235
15. Moscoso MG, Villarreal-Zegarra D, Castillo R, Bellido-Boza L, Mezones-Holguin E. Validity and reliability of the satisfaction scale for outpatient care users in Peru. Rev Peru Med Exp Salud Publica [Internet]. 2019 Jun. 28 [citado 2023 Mayo 05]; 36(2):167-77. Available from: https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/4621
16. Garcés M. Elaboración y validación de instrumento de satisfacción usuaria para profesionales de atención primaria de salud que usan el registro clínico electrónico SISMAULE [Internet]. Santiago, Chile: Universidad de Chile - Facultad de Medicina Escuela de Salud Pública; 2021 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/183879
17. Vega-Dienstmaier JM, Arévalo-Flores JM, Tomateo-Torvisco JD, Cabello E. Validación de un instrumento para evaluar la satisfacción de los usuarios atendidos en el consultorio externo de psiquiatría de un hospital público (Lima, Perú). Rev Neuropsiquiatr [Internet]. 29 de diciembre de 2014 [citado 2023 Mayo 05]; 77(4):271. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RNP/article/view/2196
18. León EM. Validación de los instrumentos para la medición de la satisfacción del usuario por la calidad de atención. Más Vita. Rev. Cienc. Salud [Internet]. 3 de marzo de 2022 [citado 2023 Mayo 05]; 2(2 Extraord):17-26. Disponible en: https://acvenisproh.com/revistas/index.php/masvita/article/view/128
19. Sánchez Barrón LA. Satisfacción de los usuarios de consulta externa en una institución de seguridad social en Guadalupe, Nuevo León [Tesis]. México: Universidad Autónoma de Nuevo León; 2012 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: http://eprints.uanl.mx/3332/1/1080256485.pdf
20. Smith J, Doe A. La importancia de la validez y confiabilidad en los instrumentos de evaluación psicométrica [Internet]. Psico-Smart. 2018 [citado 2023 Mayo 05]. Disponible en: https://psico-smart.com/articulos/articulo-la-importancia-de-la-validez-y-confiabilidad-en-los-instrumentos-de-evaluacion-psicometrica-2618
21. Terwee CB, Bot SD, de Boer MR, et al. Quality criteria were proposed for measurement properties of health status questionnaires. J Clin Epidemiol [Internet]. 2007 [citado 2023 Mayo 05]; 60(1):34-42. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2006.03.012
22. da Silva FC, Gonçalves E, Arancibia BA, Bento G, Castro TL, Hernandez SS, et al. Estimadores de consistencia interna en las investigaciones en salud: el uso del coeficiente alfa. Rev Peru Med Exp Salud Publica [Internet]. 2015 [citado 2023 Mayo 05]; 32(1):129-38. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2015.v32n1/129-138/es
23. Castelo Rivas WP, Castelo Rivas AF, Rodríguez Díaz JL. Satisfacción de pacientes con atención médica en emergencias. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2016 Sep [citado 2023 Mayo 05]; 32(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192016000300007&lng=es
24. Rattray J, Jones MC. Essential elements of questionnaire design and development. J Clin Nurs [Internet]. 2007 [citado 2023 Mayo 05]; 16(2):234-243. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2006.01573.x
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lázaro Pablo Linares Cánovas, Liyansis Bárbara Linares Cánovas, Barbarito Malagón Silva, Beatriz Gallardo Hernández, Adalina Linares Montano, Martha María Pérez Martín (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.